Tekster handler om at flytte tanker fra et hoved (afsenderens) til et andet (modtagerens), og den proces er ikke helt ligetil. For det første skal man være helt klar over, hvad man selv mener. For det andet skal man bruge de rigtige ord, når man sender sit budskab. Og for det tredje skal man forstå, hvordan ordene bliver opfattet af modtageren.
Den proces hjælper jeg på vej. For det første spørger jeg ind til mine kunders budskaber. For det andet finder jeg ud af, hvem modtagerne er og hvordan de tænker. Og først da sætter jeg mig ned, og skriver de helt rigtige ord.
Derved får jeg skærpet budskabet for mine kunder, og det giver nogle konkrete fordele. Her er en håndfuld eksempler:
1 – Brug de bedste salgspointer
I mindre virksomheder er det ofte lidt tilfældigt, hvem der skriver salgsteksterne, og nogle gange ender jobbet hos en tekniker. Det er der i og for sig ikke noget galt i, for tekniske beskrivelser giver som regel andre teknikere de helt rigtige oplysninger om et produkt.
Det er dog ikke altid de syvsiders faktablade sælger bedst. Jeg har oplevet en ventilationstekniker snakke ivrigt om, hvor meget luft hans anlæg kunne flytte, men uden at han havde sans for det væsentligste salgsargument: At kunderne kunne spare op til 70% på deres varmeregning.
2 – Gør budskabet relevant
I forbindelse med større præsentationer eller websites med mange informationer, kan det være svært at fremdrage de mest relevante pointer. Det er vigtigt, hvis man ønsker at skabe opmærksomhed i pressen eller blandt almindeligt interesserede modtagere, der bare vil læse essensen af en undersøgelse.
Her kan en tekstforfatter påtage sig rollen som redaktør. Det kan være ved at organisere de vigtigste oplysninger i et intro-kapitel eller hjemmesidens forside, eller ved at fremhæve pointer i citatbokse, relevante undersider, eller på mange andre måder. Det gør oplevelsen mere læsevenlig for kunder, pressen og offentligheden.
3 – Få den rigtige sprogtone i teksterne
Når man skriver til de unge, så skal man da være frisk. Ikke?
Jo. Hvis du sælger energidrikke.
Men folk i aldersgruppen 18-25 har jo brug for alle mulige ydelser, lige fra sportstøj til bankrådgivning. Og de er ikke nødvendigvis vilde med at blive omtalt som ‘de unge’. De vil hellere bare være dine kunder på lige fod med alle andre – og så nytter det ikke at være ung med de unge i den tro, at det giver billige point.
Læsere har en forventning til, hvordan bestemte afsendere præsenterer sig sprogligt. Den kan man indrette sig efter, eller man kan bryde mønsteret, hvis man har en pointe med det. Under alle omstændigheder er det en af tekstforfatterens vigtigste opgaver at vælge den rigtige sprogtone til de rigtige budskaber.
4 – Få flere besøgende på din hjemmeside
Søgemaskineoptimering bliver set som den hellige gral inden for hjemmesider, og det er ikke uden grund. Hvis dine kunder med et eller to søgeord kan finde din hjemmeside eller webshop på Google, giver det en gratis indgangsvinkel til din virksomhed.
Søgeoptimeringen kan øges ved at bruge de rigtige ord, overskrifter, billedtekster, og ved f.eks. at indsætte links og linkbeskrivelser der forbedrer søgeoptimeringen.
En velskrevet hjemmeside har i øvrigt den virkning på dine gæster, at de får lettere ved at finde rundt i din forretning. Så en tekstforfatter giver dig ikke kun flere kunder, han yder også dine kunder en vigtig service.
5 – Du skriver det i morgen – jeg skriver det i dag
Markedsføring af virksomheden er noget af det vigtigste man kan bruge tid på – men driften haster altid mere.
Markedsføring er tæt knyttet til virksomhedens udvikling, og derfor betaler det sig at give den en skalle for at øge salget eller udbuddet af nye produkter. Står man som mindre virksomhed i den situation, at man ikke har tid til selv at stå for planlægningen, kan tekstforfatteren fremskynde processen uden, at det bliver nødvendigt at ansætte ekstra arbejdskraft.
Eller som jeg siger, når jeg skal være rigtig sælgeragtig: Sig det med Tekstmagi – så siger det sig selv.